Lappland

Dag ett 
 
Första stoppet på Lapplandsresan var gammelstan/kyrkstan i Luleå vilket var helt okej, inte speciellt intressant enligt mig och jag lärde mig väl en hel del om kyrkan men inget som riktigt fastnade för att jag inte är speciellt intresserad av kyrkliga saker. 
 
Efter det så fortsatte vi resan mot Harads och i Harads besökte vi Tree hotel. Det var riktigt coolt att se. Vi fick följa guiden på en stig in i skogen och där fick vi se alla träkojor som fanns där. Vi fick även gå in i en av dem där kate moss hade bott för ett tag sedan. Det jag fick lära mig utav detta besök var hur dem jobbade och hur de fick sin idè att skapa tree hotel. 
 
Efter tree hotel åkte vi först till Jokkmokk för att käka och sedan bar de vidare mot Kiruna. I Kiruna bodde vi på gull risets lägenhetshotell. 
 
Dag två
Under dag två så var vi först på en föreläsning om Kiruna, vilket var lite tröttsamt för att jag är inte ett riktigt fan av föreläsningar blir oftast väldigt långdraget och trist efter ett tag och jag tappar lätt fokusen. Det jag lärde mig av denna föreläsning var allmän fakta om Kiruna och inte mycket mer än så. Men det var en helt okej föreläsning eftersom att det bjöd på kaffe och bullar! 
Efter föreläsningen skulle en klasskompis som heter Viktoria redovisa om Kiruna kyrka, vilket var en riktigt bra redovisning som var enormt lärorik. Efter det så käkade vi på någon gymnasiumskola som jag inte minns namnet på. Efter det så drog vi vidare mot Jukkasjärvi ishotellet, vilket var en grym upplevelse! Var väldigt intressant att få veta om hur det kom på deras idè och hur det bygger upp ishotellet varenda år. Det jag lärde mig från Ishotellet var hur det bygde kyrkan, vilket material det använde och hur det kom på deras idè. 
 
Dag tre
 Dagen började med att vi skulle fara till LKAB (gruvan) för er som inte visste vad LKAB är. Det var kanske inte det roligaste studiebesöket men guiden gjorde det bättre än förväntat och han var väldigt rolig och intressant att lyssna på. Det jag lärde mig av detta studiebesök var mycket om hur det jobbade där, att de fanns mycket olika arbeten där. Och även vad gruvan producerade. Dock började jag må relativt dåligt där nere blev yr och fick huvudvärk så det var inte speciellt roligt men i det stora hela så var denna guidning bra. Efter LKAB så fick vi egen tid och då umgicks jag med Hanna och inväntade nästa föreläsning som var om Scandic Ferrum. Den var rätt så intressant men den var alldeles för länge och jag tappade koncentrationen efter halva stunden. Föreläsningen var cirka två timmar lång och det gjorde mig tyvärr mer ointresserad i vad hon berättade om. Efter föreläsningen så skulle Sanna i min klass berätta om snöfestivalen i Kiruna samt Kiruna festival som är under sommaren, det var riktigt intressant att lyssna på och man fick bra information om båda festivalerna. Efter det så fortsatte resan mot Jokkmokk där vi skulle spendera en natt på en skola, när vi var framme gick jag och några kompisar och käkade på en kina restuarang vilket var väldigt trevligt! Och efter det så vandrade vi runt i Jokkmokk ett tag och sedan tillbaka till skolan.
 
Dag fyra 
Denna dag gjorde vi inte speciellt mycket alls faktiskt, vi vandrade runt på marknaden och skulle försöka hitta så många olika nationaliteter som möjligt och jag kan säga att jag och Viktoria briljera på den biten, hon fick sköta det mesta jobbet men jag var där som hennes support! Jag missade renrajden men jag hann klappa en ren under marknaden eftersom de gick runt med sina renar där. Vi kollade också på ett renrace vilket var väldigt roligt fast det var så förbannat kallt där och blåste sjukt mycket så det var lite synd, men vad förväntar man sig egentligen utav Lappland? Klart de bjuder på lite kyla däruppe. Efter renracet så satte vi oss på bussen och drog vidare mot Umeå! 
 
 
Sammanfattning
Resan var över förväntan! Hade inte förväntat mig att det skulle vara så roligt som det faktiskt var. Självklart har det varit lite jobbigt under resan eftersom man är så tätt in på varandra hela tiden men det har även varit fantastiskt roligt att umgås och komma alla närmre, denna resa kommer jag absolut inte glömma den har skapat så många fantastiska minnen med ett sånt härligt gäng människor. Jag är verkligen supernöjd! 
Och det jag tyckte var det bästa med resan var nog tree hotel och Ice hotel eftersom det är ställen man inte ofta kommer att stöta på och det var väldigt coolt att se de med egna ögon. Men jag är som sagt väldigt nöjd med resan och är glad i efterhand att jag hade låga förväntningar eftersom det blev bara ännu bättre när det visade sig vara den bästa studieresan enligt mig. Men när vi kom fram i Umeå igen så kändes det behövligt att få sova i sin egen säng och få lite ensam tid som vi alla människor kan behöva.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp